Ephram
Jäsen
Basaaripisteet: 0
Pari vuotta sitten ostin F1: Championship editionin PS3:lle. Aluksi olin haltioissani: peli tuntui virheettömältä ja oli grafiikoiltaan upea. Sitten pienet asiat alkoivat syödä miestä.
Tekoäly oli.. Liian aggressiivinen. Oli hienoa, että se oli yhtälailla virhealtis kuin pelaajakin, mutta se putkinäköisyys oli ärsyttävää. Tekoälyautot eivät siis juuri reagoineet pelaajan autoon ajolinjalla, vaan monesti hitaissa mutkissa täräyttivät täysillä auton perään. Varsinkin Kanadan viimeinen shikaani "mestarien muuri" oli vaikeimmalla tasolla painajaista, kun ei koskaan tiennyt kuka kolauttaa taakse.
Toiseksi, sadekeliä ei voinut pitää päällä käytännössä ollenkaan. Sade hidasti tekoälyä ehkä sekunnin, kaksi ja se oli aivan liian vähän, etenkin vaikeimmalla tasolla. Vaikka ajoit Ferraria, oli sateella Midlandienkin perässä pysymisessä ylivoimaisesti työtä. Se ärsytti, sillä sadekeli kuuluu formuloihin ja olisin sitä halunnut pelissä käyttää.
Ajoin pelissä, tottakai, täysipitkiä GP-kilpailuita. Tällöin minua ärsytti, että tekoäly teki yleensä aina kolme pysähdystä. Itse taas luotin useimmiten yhden pysähdyksen taktiikkaan, jolloin sain kilpailuihin aika paljonkin etua.
Vaikeimmalla tasolla pelin vaikeustaso myös heilahteli oudosti. Esimerkiksi Barcelonassa ja Suzukassa autot kiisivät kuin pienet paholaiset, mutta Magny-Coursissa ja Unkarissa ne olivat melko hitaita. Vaikeusastetta ei siis oltu tasapainotettu kovinkaan hyvin.
Nämä viat huomioon ottaen nautin pelistä silti melko paljon, ja verkkokisat huomioon ottaen varmasti n. 250-300 tuntia. Uraa en ajanut kovinkaan paljon, vaan keskityin lähinnä ajamaan mestaruuskausia oikeilla kuljettajilla. Muistaakseni parhaimmillaan ajoin Hardilla kaikki ajoavut pois kytkettyinä n. 50 pisteen kausia, päätyen pisteissä viiden parhaan joukkoon. Muutama voittokin mahtui mukaan kauteen. Uramoodi jäi ajamatta ehkä siksi, että se tuntui pelissä niin itseään toistavalta. Codemastersin F1 2010 vaikuttaa tekevän sen osa-alueen vihdoin oikein.
Virheitä tekevä AI oli, aggressiivisuudestaan huolimatta, elementti, joka piti kisat jänninä yleensä loppuun asti. Minullakin sattui kerran massiivinen joukkokolari, kun Montoya pyyhkäisi Silverstonen lähdössä puolenkymmentä autoa pois. Oli se hienoa kun itse starttasin hänniltä, näin tilanteen hyvän matkan takaa ja onnistuin nousemaan koko kaaoksen ohi vaikka kuinka sijaa. Tapanani oli tallentaa kaikki tuollaiset hetket uusintatilassa, ja sitten joskus myöhemmin fiilistellä niiden parissa. Tekoälyn kolarit tsekkasin yleensä aina uusintoina, kesken kisankin.
Harmi sinällään etten omista peliä enää. Pelasin sitä nimittäin aikoinaan PS3:n padilla ja se voisi saada aimo annoksen lisää elämää Logitechin Driving Force GT -ratilla. Force feedbackeja on ainakin kehuttu kovin.
iMac 21,5" i5 2,5 Ghz | iPhone 4S 16 GB White | iPad (3rd gen) 16 GB White
Odotan: Baldur's Gate: Enhanced Edition (iOS), Skyrim: Dawnguard DLC (PS3), E3 2012, WWDC
tallennettu